Κόλπος του Μεξικού: μαθήματα και για την Ευρώπη



Πηγή

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο


Περίπου 20.000 βαρέλια πετρέλαιο χύνονται στον κόλπο του Μεξικού κάθε ημέρα από την αρχή της τρομερής καταστροφής του Deepwater Horizon και με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα να την έχει χαρακτηρίσει "11η Σεπτεμβρίου του περιβάλλοντος", το ΕΚ συζήτησε ήδη από τις 22 Ιουνίου για το ενδεχόμενο να συμβεί κάτι παρόμοιο στην Ευρώπη. Το θέμα θα τεθεί εκ νέου σε συζήτηση, αυτή τη φορά με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκούς Επιτροπής και του Συμβουλίου Υπουργών στην ολομέλεια του Ιουλίου.

Η καταστροφή στον κόλπο του Μεξικού είναι ασύγκριτα μεγαλύτερη από παλαιότερες καταστροφές στην Ευρώπη όπως τα ναυάγια ανοικτά της Βρετάνης του Amoco Cadiz το 1978 και του Erika to 1999 και απειλεί να ξεπεράσει το ναυάγιο του Exxon Valdez στην Αλάσκα το 1989.

Μιλώντας στη συνεδρίαση της επιτροπής Περιβάλλοντος τον Ιούνιο, ο πρόεδρός της, Jo Leinen (Σοσιαλιστές, Γερμανία), διερωτήθηκε "γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει αντιδράσει στην έκθεσή μας για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού Nord Stream;" Κατήγγειλε δε ότι "πιστεύω πως τα λόμπι είναι σήμερα πολύ πιο ισχυρά από ότι είναι η περιβαλλοντικές μας ανησυχίες".

Αναζητώντας το πετρέλαιο σε ολοένα και πιο επικίνδυνες περιοχές

"Το ατύχημα είναι ένας ακόμα λόγος να εγκαταλείψουμε το πετρέλαιο", σημείωσε ο Peter Liese (ΕΛΚ, Γερμανία) για να εξηγήσει ότι "πρέπει να επενδύσουμε στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν. Δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε αλλά όλοι βλέπουμε τις συνέπειες των πετρελαϊκών καταστροφών".

Από την πλευρά της, η Corrine Lepage των Φιλελευθέρων (Γαλλία) ζήτησε να υπάρξει αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο παραχωρούνται οι άδειες λειτουργίας για τις εξέδρες άντλησης και επεσήμανε και αυτή την ανάγκη να εξετασθούν πολύ σοβαρά οι τρόποι απογαλακτισμού από το πετρέλαιο: "το πετρέλαιο λιγοστεύει και υποχρεωτικά το αναζητούμε σε ολοένα και πιο δύσκολα σημεία", τόνισε.

Η ασφάλεια δεν έχει προτεραιότητα

Μιλώντας εκ μέρους των Πρασίνων, ο Βέλγος ευρωβουλευτής τους, Bart Staes, δήλωσε ότι "για τις εταιρίες η ασφάλεια δεν αποτελεί προτεραιότητα" και προσέθεσε ότι "δεν γνωρίζουμε καν πια είναι η κατάσταση στην Ευρώπη". Σημείωσε δε ότι "έχουμε την EMSA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα) που προσπαθεί αλλά ιδρύθηκε μετά τα ναυάγια των δεξαμενόπλοιων και δεν έχει καμία αρμοδιότητα για τις εξέδρες άντλησης". Έθεσε έτσι το ερώτημα μιας ενδεχόμενης επέκτασης των αρμοδιοτήτων του οργανισμού.

Εκπρόσωπος της γενικής διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξήγησε, στην ίδια συνεδρίαση, ότι η Επιτροπή εξετάζει ήδη προσεκτικά την υπάρχουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία ενώ επεσήμανε και μία ουσιώδη διαφορά από τα τεκταινόμενα στον Κόλπο του Μεξικού: το μέσο βάθος στο οποίο λειτουργούν οι εξέδρες στην Ευρώπη είναι περίπου 100 μέτρα ενώ το Deepwater Horizon λειτουργούσε σε βάθος 1500 μέτρων, κάτι που αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα σε ότι αφορά τους κινδύνους και την αντιμετώπισή τους.