Από τα Google glasses στο Memories For Life…

 Ημερομηνία: Δευτέρα 27 Μάιος 2013
Συγγραφέας: Βασίλης Νικολόπουλος
Η σελίδα μου
Εικόνα: vnikolop
Λέξεις - κλειδιά:
Pin It

Αφορμή για αυτό το άρθρο αποτελούν σαφώς οι νέες εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας από την Google, με τα Google Glasses αλλά και μία προσωπική εμπειρία που είχα αρκετά χρόνια πίσω (στο 2007...) και η μετέπειτα εμπλοκή μου σε ένα πολλά υποσχόμενο Βρετανικό ερευνητικό project....

Όλα ξεκινούν κάπου το 2007, όταν λαμβάνω ένα email από έναν Έλληνα επιχειρηματία, άγνωστο έως τότε, ο οποίος και μου ζητάει να βρεθούμε για να συζητήσουμε κάποιες προτάσεις που είχε να μου κάνει για επενδυτικές ευκαιρίες σε θέματα προχωρημένης έρευνας. Με ήθελε για να αναλάβω σε ερευνητικό και τεχνικό επίπεδο μία επένδυση που ήθελε να κάνει. Εγώ τότε 3ο έτος του διδακτορικού μου στο ΕΜΠ, μόλις έχοντας αρχίσει την Intelen και όντας πνιγμένος μέσα στα μαθηματικά, τις δημοσιεύσεις, την διαχείριση γνώσης και τα ενεργειακά, αποδέχομαι την πρόσκληση χωρίς να είμαι πεπεισμένος ότι μπορεί να προχωρήσει μία τέτοια συνεργασία λόγω έλλειψης χρόνου από μέρους μου...Κατά την διάρκεια της συνάντησής μας, μου αναφέρει ότι θα ήθελε να επενδύσει σε μία νέα επαναστατική μέθοδο (software και αλγόριθμους) ψηφιακής καταγραφής και αποθήκευσης/διαχείρισης της ανθρώπινης εμπειρίας και γνώσης και μου αναφέρει ένα σχετικό project που είχαν αρχίσει κάποια Βρετανικά Πανεπιστήμια, με τον τίτλο «memories for life @ http://www.memoriesforlife.org/». Η ιδέα μου φαίνεται το λιγότερο “science fiction” και την ίδια ημέρα σπεύδω να ενημερωθώ από το link του έργου...δεν υπήρξε 2η συνάντηση μαζί του, αλλά θυμάμαι ακόμα και τώρα μία πρότασή του, που υπάρχει επίσης και στο site του έργου: «...φαντάσου να είχαμε μία ενσωματωμένη κάμερα στα γυαλιά μας η οποία θα καταγράφει καθημερινά τι βλέπουμε, τι κάνουμε, τι αισθανόμαστε και θα ψηφιοποιεί τις καθημερινές μας εμπειρίες...εν συνεχεία, αυτό το ψηφιακό αρχείο να μπορεί να αποθηκευτεί ηλεκτρονικά και να μπορεί κάποιος να έχει την δυνατότητα να το ψάξει (search) για να βρει σημαντικούς σταθμούς της εμπειρίας μας ή να μπορεί κάποιος να τα μοιραστεί αυτά με κάποιους άλλους...». Μετά από κάποιο καιρό, επειδή το project μου άρεσε, είχα και επίσημη εμπλοκή σε ερευνητικές ομάδες στο UK…παρόλα αυτά επένδυση δεν έγινε ποτέ...

Στην σήμερον εποχή λοιπόν, όλοι είδαμε την κίνηση της Google με τα φοβερά γυαλιά. Μία τεχνολογική κίνηση που ανοίγει απίστευτες δυνατότητες και θα αλλάξει πολλά πράγματα στην ανθρωπότητα. Είναι αυτό που ονομάζουμε radical disruption… Στις διαλέξεις μου για την τεχνολογική καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, λέω πάντα ότι η βάση της σύγχρονης καινοτομίας είναι η σύνθεση και η έξυπνη συνδυαστική διαδικασία, όπου συσχετίζουμε τεχνολογίες, κοινωνιολογία, ψυχολογία και ερευνητικά αποτελέσματα. Όλα αυτά μας δίνουν την δυνατότητα είτε να δημιουργήσουμε τεχνολογική καινοτομία είτε να την προβλέψουμε, οπότε πάμε σε επίπεδο technology futurology, κάτι που τα BT Research Labs έχουν κάνει επάγγελμα. Η δημιουργία και πρόβλεψη, αφού έχουμε συνδυάσει όλα τα παραπάνω, αλλάζει όταν πατήσουμε επάνω στην έννοια του χρόνου. Εάν εφαρμόσουμε μία τεχνολογική καινοτομία, που η κοινωνία την αποδέχεται και λύνει κάποια προβλήματα αλλά σε λάθος χρόνο, τότε είναι σίγουρο ότι θα αποτύχει...οπότε έχοντας όλα τα παραπάνω, το μόνο που θέλουμε είναι το σωστό timing, για να γίνει μία τεχνολογική καινοτομία super προϊόν ! Εάν για παράδειγμα το facebook έβγαινε το 1998, όπου για να ανεβάσεις μία φωτογραφία σου έβγαινε η πίστη και η ψηφιακή της διαχείριση αλλά και οι ταχύτητες ήταν πολύ πίσω, ήταν σχεδόν σίγουρο ότι δεν θα έπιανε. Και ένα από τους λόγους επιτυχίας του facebook είναι ασφαλώς και το digital photography. Είναι λοιπόν το σωστό timing για μία τέτοια κίνηση από την Google ? Γνώμη μου πως Ναι ! και ασφαλώς επειδή εκεί στο Mountain View ξέρουν πολύ καλά να προβλέπουν trends, το είχαν αρχίσει καιρό πριν... πού θα πάει όμως η ιδέα των Google glasses ? Η σημερινή δύναμη των social networks είναι τεράστια...και είναι τεράστια γιατί απλά η συλλογική και διασυνδεδεμένη γνώση που εσωκλείουν και αυτό που αντιπροσωπεύουν, δεν είναι ιστοσελίδες ή servers αλλά ανθρώπινη ψηφιακή μεταβλητή υπόσταση. Το Google ψάχνει μέσα σε ιστοσελίδες και περιεχόμενο αναρτημένο σε υπολογιστές, html, php κώδικα και στατικές εικόνες. Το twitter ή το facebook σου δίνουν πια την δυνατότητα να ψάξεις μέσα σε μεταβλητές ανθρώπινες γνώμες, αισθήματα που εκφράζονται με κείμενο, πολιτικές αντιλήψεις που διατυπώνονται εκείνη την στιγμή, συναισθήματα που αλλάζουν με τα λεπτά κοκ. Δεν είναι τυχαίο που πέρυσι η HP, δημοσίευσε ένα paper, όπου βάσει data text mining, σάρωνε τα σχόλια στο twitter για μία νέα ταινία και προέβλεπε με πολύ μεγάλη ακρίβεια το box office…η εποχή του search machine αλλάζει και το graph search του facebook ήταν μία πρώτη προσπάθεια. Το μόνο που λείπει λοιπόν αυτή την στιγμή, είναι ένας νέος ριζοσπαστικός αυτοματοποιημένος τρόπος να τροφοδοτείται ένα κοινωνικό δίκτυο με πολλαπλά και πολυδιάστατα στοιχεία που περιγράφουν μία ζωντανή μεταβαλλόμενη ανθρώπινη υπόσταση: συναίσθημα, γνώμη, περιγραφή, τόπος και...εμπειρία !! ώ ναι, το memories for life πάλι μπροστά !

Αυτό που έλλειπε πίσω στο 2007 δεν ήταν άλλο από τα Google glasses…τεχνολογία που ακόμα δεν υπήρχε τότε. Έτσι λοιπόν, βασιζόμενοι στις βασικές αρχές της συνθετικής σκέψης και της συσχετισμένης τεχνολογικής καινοτομίας (βλ. περισσότερα στα επερχόμενα μαθήματα/διαλέξεις που θα δώσω στο Πανεπιστήμιο Πατρών, CEID) προσπαθούμε να εφαρμόσουμε futurology διαδικασίες, οπότε έχουμε και λέμε: Φορώντας λοιπόν τα super γυαλιά, μπορώ πια να καταγράφω τι βλέπω σε πραγματικό χρόνο. Nα γράφω videos τους φίλους μου, την παρέα μου και να τα στέλνω στο διαδίκτυο, στα social media με geo-tag έχοντας αυτόματα visual face tags (με ποιόν είμαι) και σύντομα συσχετισμένα με κάποια ωραία ατομικά βιομετρικά που θα δείχνουν τα συναισθήματά μου και πολλά άλλα...αυτή η πληροφορία θα ανεβαίνει στο account μου σε ψηφιακή μορφή, και με βάσει μοντέρνα πρότυπα MPEG2000 και semantic algorithms, οι φίλοι μου θα μπορούν με σύνθετη αναζήτηση (analytics & big data) να ψάξουν και να δουν οπτικά δικές μου εμπειρίες, τον τόπο και με ποιους τις έζησα και τι αισθανόμουνα τότε.

Αυτή η πληροφορία, θα έρχεται από ένα μοναδικό IP (IPv6, Internet of Things) που θα έχουν τα γυαλιά όπου και θα μπορώ να την μοιραστώ σε πραγματικό χρόνο και με τους φίλους μου (να βλέπουν ότι βλέπω και τι αισθάνομαι) φτιάχνοντας ένα virtual Google glasses social δίκτυο. Αυτή η ψηφιακή εμπειρία λοιπόν θα υπάρχει εκεί και δεν θα σβήνεται, γεμάτη από οπτικό υλικό και εμπλουτισμένη από ανθρώπινες συμπεριφορές και εμπειρίες σε ψηφιακή μορφή...ότι ακριβώς ζήταγε το memories for life project, πίσω στο 2007... Αποτέλεσμα: σε λίγα χρόνια, θα μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε όλο το ψηφιακό ιστορικό των γονιών σας ή των φίλων σας, να αναλύσετε και να δείτε οπτικά τις εμπειρίες τους, να καταλάβετε τους φόβους τους και την συναισθηματική τους κατάσταση, να ψάξετε μέσα στο χρόνο για να βιώσετε και εσείς τις εμπειρίες τους, να δείτε τι τους άγχωνε, τι τους φόβιζε και τι τους έκανε ευτυχισμένους. Να δείτε οπτικά τα συναισθήματα της μητέρας σας λίγο πριν σας γεννήσει ή να δείτε και να μετρήσετε τα συναισθήματα του πατέρα σας στο άκουσμα κάποιων καλών ή κακών γεγονότων ή στο κοίταγμα ενός περιστατικού...ακόμα να αναλύσετε ψηφιακά ψυχολογικά προφίλ ανθρώπων πριν μια αυτοκτονία ή ένα ατύχημα...

Υπάρχουν πολλές ακόμα προεκτάσεις, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν και φόβο αλλά και περισσότερη σκέψη για το τι μπορεί να επακολουθήσει. Δεν είναι τυχαίο ότι πίσω στο 2007, οι Βρετανοί στο kick-off αλλά και στα μετέπειτα meetings καλούσανε πάντα επιστήμονες από την Ιατρική, την Θεολογία, την Ψυχολογία και την Φιλοσοφία, προσπαθώντας να βρουν και να χαράξουν κάποιες τελικές γραμμές μεταξύ της ανθρώπινης υπόστασης και την νέας επερχόμενης ψηφιακής Θεοποίησης, όπου Θεός μπορεί να γίνει ο καθένας μας...

Αυτό που ονομάζουμε Human Information System (HIS), όπου μία πραγματική ανθρώπινη υπόσταση με εμπειρίες και συναισθήματα θα έχει ένα πλήρες ψηφιακό υπόβαθρο, δεν αργεί καθόλου...το θέμα είναι να χρησιμοποιηθεί μόνο για καλό σκοπό, κάτι που δυστυχώς είναι αντίθετο στο πρωτογενές ανθρώπινο DNA…

Λέξεις - κλειδιά: