Σας θεωρούν κόπανο στη δουλειά σας; Πολλοί άνθρωποι αγνοούν τι εντύπωση δίνουν στους συναδέλφους τους



Πηγή

Personality and Social Psychology Bulletin


Η Jill Abramson απομακρύνθηκε πρόσφατα από τη θέση της ως εκτελεστική συντάκτρια των New York Times διότι ήταν, μεταξύ άλλων, πολύ "αυταρχική". Ωστόσο, γνώριζε η ίδια - η οποία έχει επίσης περιγραφεί από τα μέσα ενημέρωσης ως "διπολική" και "απότομη" - κατά τη διάρκεια της θητείας της, ότι οι άλλοι την έβλεπαν ως υπερβολικά αυταρχική; Μια νέα μελέτη από το Columbia Business School δείχνει ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην το ήξερε.

"Το να κρατά κανείς την ισορροπία ανάμεσα στο να είναι πιεστικός και να είναι θύμα, είναι μια βασική πρόκληση στην κοινωνική ζωή και το χώρο εργασίας. Πλέον βρήκαμε ότι το πρόβλημα επιδεινώνεται από το γεγονός ότι συχνά οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πώς βλέπουν οι άλλοι την αυτοπεποίθησή τους", δήλωσε ο Daniel Ames, καθηγητής διοίκησης επιχειρήσεων στο Columbia Business School και μέλος της συντακτικής ομάδας της νέας μελέτης. "Στη γλώσσα της Goldilocks, πολλοί άνθρωποι σερβίρουν χυλό, τον οποίο οι άλλοι βλέπουν ως πολύ καυτό ή πολύ κρύο, αλλά οι ίδιοι λανθασμένα νομίζουν ότι η θερμοκρασία είναι ακριβώς αυτή που πρέπει - ότι η αυτοπεποίθησή τους, δηλαδή, είναι η κατάλληλη. Προς έκπληξή μας, διαπιστώσαμε επίσης ότι πολλοί άνθρωποι των οποίων ο χυλός ήταν στην πραγματικότητα σωστός, πίστευαν εσφαλμένα ότι ο χυλός τους ήταν πολύ καυτός. Δηλαδή, οι ίδιοι επιβάλλονταν ορθά στα μάτια των άλλων, αλλά λανθασμένα νόμιζαν ότι ήταν πάρα πολύ πιεστικοί".

Βασισμένη εν μέρει σε προγενέστερη έρευνα του Ames και του πρώην καθηγητή του Columbia Business School, Frank Flynn, η νέα μελέτη με τίτλο "Πιέζοντας στο σκοτάδι: Αιτίες και συνέπειες της περιορισμένης Αυτογνωσίας για τη Διαπροσωπική αυτοπεποίθηση" δημοσιεύθηκε στο Personality and Social Psychology Bulletin τέλη Ιουνίου. Εν ολίγοις, η έρευνα δείχνει ότι πολλοί άνθρωποι, τους οποίους οι άλλοι βλέπουν ως χαμηλής αυτοπεποίθησης ή υπερβολικής αυτοπεποίθησης, νομίζουν ότι έχουν την κατάλληλη αυτοπεποίθηση. Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι οι άνθρωποι που θεωρούνται ότι έχουν τη σωστή αυτοπεποίθηση, συχνά νομίζουν οι ίδιοι εσφαλμένα ότι υπερβάλλουν.

Οι Ames και η συναδέλφος του ερευνήτρια Abbie Wazlawek - μια υποψήφια διδάκτωρ στο Columbia Business School - διεξήγαγαν τέσσερις μελέτες για να ελέγξουν την υπόθεσή τους σχετικά με τη σύνδεση μεταξύ της αυτοπεποίθησης και της αυτογνωσίας. Στις τρεις από τις τέσσερις μελέτες συμμετείχαν μεταπτυχιακοί φοιτητές που είχαν εγγραφεί σε μαθήματα διαπραγμάτευσης στο Columbia Business School, ενώ η τέταρτη στηρίχτηκε σε μια διαδικτυακή έρευνα 500 Αμερικανών ενηλίκων.

Οι μελέτες με τους μεταπτυχιακούς φοιτητές χώρισαν σε ζευγάρια αναπτυσσόμενους επαγγελματίες με σκοπό εικονικές διαπραγματεύσεις για θέματα όπως η αδειοδότηση δικαιωμάτων. Μετά την επιτυχία της συμφωνίας, κάθε άτομο απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με τη δική του αυτοπεποίθηση και εκείνη του συνεργάτη του. Οι διαπραγματευτές κλήθηκαν στη συνέχεια να μαντέψουν τι είπε ο συνεργάτης τους γι' αυτούς. Ένα βασικό ερώτημα για τους ερευνητές ήταν αν τα άτομα ήξεραν τι πίστευαν για τα ίδια οι συνεργάτες τους.

Οι μελέτες βρήκαν ότι, σε γενικές γραμμές, οι διαπραγματευτές πρέπει να κάνουν πολλή δουλειά στο κομμάτι της αυτογνωσίας. Για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι:

  • 57 % των ατόμων που στην πραγματικότητα θεωρήθηκαν από το συνεργάτη τους ως χαμηλής αυτοπεποίθησης, πίστευαν ότι έδωσαν την εντύπωση ατόμου με κατάλληλη ή ακόμα και υπερβολική αυτοπεποίθηση.

  • 56 % των ατόμων που στην πραγματικότητα θεωρήθηκαν από το συνεργάτη τους ως υπερβολικής αυτοπεποίθησης, νόμιζαν ότι έδωσαν την εντύπωση ατόμου με κατάλληλη ή ακόμα και χαμηλή αυτοπεποίθηση.

  • Σε συνδυασμό, αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι που θεωρούνταν από τους άλλους ότι έχουν λάθος αυτοπεποίθηση, είχαν περίπου 50% πιθανότητα να αντιληφθούν πώς τους έβλεπαν οι άλλοι.

"Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να σκεφτούν κάποιον που είναι κόπανος ή θύμα και σε μεγάλο βαθμό δεν έχει ιδέα για το πώς τον βλέπουν οι άλλοι", δήλωσε ο Ames. "Δυστυχώς, τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι, αρκετά συχνά, αυτός ο ανίδεος κόπανος ή θύμα είμαστε εμείς".

Οι ερευνητές έμειναν έκπληκτοι όταν ανακάλυψαν και ένα άλλο μοτίβο στα αποτελέσματά τους. Οι Ames και Wazlawek παρατήρησαν ότι πολλοί άνθρωποι με σωστή αντίληψη της αυτοπεποίθησής τους, νόμιζαν λανθασμένα ότι ήταν πολύ πιεστικοί. Σε πολλαπλές μελέτες, οι ερευνητές αυτοί εντόπισαν ένα καλό ποσοστό ατόμων που εμφανίζουν αυτό που ονομάζεται "ψευδαίσθηση ότι ξεπερνάς τη γραμμή". Αυτοί οι άνθρωποι πίστευαν ότι έδιναν την εντύπωση ατόμων με υπερβολική αυτοπεποίθηση - ή ότι είχαν περάσει τη γραμμή - κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, ενώ στην πραγματικότητα οι συνεργάτες τους τούς έβλεπαν ως άτομα κατάλληλης αυτοπεποίθησης.

Ενώ η "ψευδαίσθηση ότι πέρασες τη γραμμή" μπορεί να φαίνεται σαν ένα άκακο ή ακόμα και συμπαθητικό λάθος, οι Ames και Wazlawek έδειξαν ότι μπορεί να έχει κόστος. Εκείνοι που εσφαλμένα νόμιζαν ότι είχαν παραπάνω αυτοπεποίθηση, ήταν περισσότερο πιθανό να προσπαθούν να επανορθώσουν τις σχέσεις τους με τους συνεργάτες τους, μερικές φορές συμφωνώντας σε μια λιγότερο πολύτιμη μεταγενέστερη συμφωνία, απλά και μόνο για να εξομαλύνουν τα πράγματα. Όπως το θέτουν οι ερευνητές, αυτοί οι διαπραγματευτές επιχειρούσαν επανορθώσεις που κόστιζαν, για κάτι που δεν είχε σπάσει. Το αποτέλεσμα ήταν ότι και οι δύο πλευρές έβγαιναν συχνά χαμένες σχετικά με μια καλύτερη συμφωνία που θα μπορούσαν να είχαν επιτύχει.