Οι Κορεάτες "διαγράφουν" τη θεωρία της Εξέλιξης από τα σχολικά τους βιβλία



Πηγή

Nature


Αν και οι προσπάθειες για τον περιορισμό της διδασκαλίας της θεωρίας της εξέλιξης στα σχολεία είναι περισσότερο συνηθισμένες στις Η.Π.Α., η πιο πρόσφατη «νίκη» των υποστηρικτών της θεωρίας της «ευφυούς δημιουργίας» έρχεται από τη Νότια Κορέα, όπου οι αντι-εξελικτικές τάσεις φαίνεται πως επικρατούν της επιστήμης: το Κορεατικό υπουργείο Παιδείας, Επιστήμης και Τεχνολογίας (MEST) δέχθηκε την επίσημη αίτηση διαγραφής αναφορών σε παραδείγματα της θεωρίας της εξέλιξης, τα οποία σχετίζονταν με την εξέλιξη του αλόγου και ενός ιπτάμενου προγόνου των πτηνών με το όνομα Αρχαιοπτέρυξ, σε μια κίνηση που θορύβησε τους Κορεάτες Βιολόγους, οι οποίοι δε συμμετείχαν στη διαδικασία λήψης απόφασης – ο Dayk Jang, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Σεούλ, αναφέρει ότι «το υπουργείο διένειμε την αίτηση στους εκδοτικούς οίκους και τους άφησε να αποφασίσουν».

Η εκστρατεία για την αλλαγή αυτή ξεκίνησε από την Εταιρία Αναμόρφωσης Διδακτικών Βιβλίων (Society for Textbook Revise – STR), η οποία, σύμφωνα με το δικτυακό της τόπο, στοχεύει στη διαγραφή του «λάθους» της εξέλιξης από τα διδακτικά βιβλία, ώστε να «διορθώσει» τις απόψεις των μαθητών για τον κόσμο. Η Εταιρία ισχυρίζεται ότι στα μέλη της συμπεριλαμβάνονται καθηγητές βιολογίας και καθηγητές γυμνασίων. Η STR κάνει επίσης εκστρατεία για τη διαγραφή αναφορών στην «εξέλιξη των ανθρώπων» και στην «προσαρμογή του ράμφους των σπίνων με βάση το περιβάλλον και τη διατροφή τους», η οποία σχετίζεται και με μια από τις πιο γνωστές παρατηρήσεις του Δαρβίνου στο κλασικό βιβλίο «Περί προέλευσης των ειδών». Για να στηρίξει αυτήν την εκστρατεία, η Εταιρία επισημαίνει πρόσφατες ανακαλύψεις ότι ο Αρχαιοπτέρυξ είναι ένα από τα πολλά είδη δεινοσαύρων με φτερά και όχι απαραίτητα ο πρόγονος όλων των πτηνών. Η εκμετάλλευση τέτοιων αντιλογιών σχετικά με τη γενεαλογία των ειδών είναι, σύμφωνα με τον Joonghwan Jeon, εξελικτικό ψυχολόγο στο Πανεπιστήμιο Kyung Hee του Yongin, μια συνηθισμένη στρατηγική επίθεσης στη διδασκαλία της εξέλιξης.

Η STR ξεκίνησε από την Κορεατική Ένωση για την Έρευνα της Δημιουργίας (Korea Association for Creation Research – KACR) και χάρη στην υποστήριξή της έχει αυξημένη επιρροή στη Νότια Κορέα. Στις αρχές του 2008, η KACR διοργάνωσε επιστημονική έκθεση σε ένα από τα μεγαλύτερα ψυχαγωγικά πάρκα της Κορέας, προσελκύοντας πάνω από 116.000 επισκέπτες μέσα σε τρεις μήνες και μελετά την επέκτασή της σε ετήσια βάση. Στη έκθεση συμμετείχε και το κορυφαίο επιστημονικό ινστιτούτο της χώρας (Korea Advanced Institute of Science and Technology – KAIST), το οποίο διατηρεί και μια σχετική επιστημονική ένωση σχετικά με τη θεωρία της ευφυούς δημιουργίας.

Σε έρευνα που διεξήχθη το 2009 από για το Κορεατικό ντοκυμανταίρ “The Era of God and Darwin”, σχεδόν ένα τρίτο των ερωτηθέντων δεν πίστευαν στην εξέλιξη. Από αυτούς, 41% ισχυρίστηκαν ότι δεν υπάρχουν επαρκή επιστημονικά ευρήματα για την υποστηρίξουν, 39% ότι η θεωρία αντίκειται στις θρησκευτικές τους αντιλήψεις και 17% ότι δεν κατανοούσαν τη θεωρία. Οι αριθμοί αυτοί πλησιάζουν εκείνους των Η.Π.Α., όπου μια παρόμοια έρευνα από την εταιρία Gallup έδειχνε ότι περίπου 40% των Αμερικανών δεν πιστεύουν ότι οι άνθρωποι εξελίχθηκαν από κάποια κατώτερη μορφή ζωής.

Οι ρίζες της αντιπάθειας των Νοτιοκορεατών δεν είναι σαφείς, αν και ο Jeon ισχυρίζεται ότι οφείλεται εν μέρει στην ισχυρή παρουσία της Χριστιανικής θρησκείας στη χώρα. Ωστόσο, μια έρευνα δόκιμων καθηγητών έδειξε ότι οι θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν αποτελούν ισχυρό κριτήριο για την αποδοχή της θεωρίας και ότι 40% των καθηγητών βιολογίας σε σχολεία συμφωνεί με τη φράση «μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας αμφιβάλλει για το αν συμβαίνει η εξέλιξη» και οι μισοί διαφωνούν με τη φράση «ο σύγχρονος άνθρωπος είναι το αποτέλεσμα εξελικτικών διεργασιών».

Μέχρι τώρα, σύμφωνα με τον Dayk Jang, η επιστημονική κοινότητα έχει κάνει ελάχιστα για να αντιμετωπίσει τις αντι-εξελικτικές πεποιθήσεις. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα», αναφέρει, «είναι ότι υπάρχουν μόνο 5-10 εξελικτικοί επιστήμονες στη χώρα, οι οποίοι διδάσκουν τη θεωρία της εξέλιξης σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα» και φοβάται ότι οι επιστήμονες ανησυχούν ότι ο διάλογος με υποστηρικτές της ευφυούς δημιουργίας μπορεί να ενισχύσει την αξιοπιστία των δεύτερων. Η σιωπή δεν είναι απάντηση, συνεχίζει, και οργανώνει μια ομάδα ειδικών, που συμπεριλαμβάνει επιστήμονες της εξέλιξης αλλά και θεολόγους που δέχονται τη θεωρία, για να αντιμετωπίσει την εκστρατεία της STR και να βελτιώσει τη διδασκαλία της εξέλιξης στο σχολείο, αλλά και την κοινωνία.