Ο μύθος της ασφάλειας του αεροπορικού ταξιδιού



Τις τελευταίες εβδομάδες ο κόσμος βλέπει και ακούει στα δελτία ειδήσεων αλλά και διαβάζει σε διάφορους ιστοχώρους τα τελευταία νέα του τραγικού δυστυχήματος της πτήσης της Air France που κατέπεσε στον Ατλαντικό ωκεανό. Ειδικοί προσπαθούν να διαπιστώσουν τα αίτια, αν το αεροπλάνο διαλύθηκε στον αέρα ή καταστράφηκε κατά την σύγκρουση με τα νερά του ωκεανού, εάν υπήρξε έκρηξη και αλλά πολλά.

Ιστορίες και περιγραφές που μας τρομάζουν, μας στεναχωρούν και μας φοβίζουν. Αργά ή γρήγορα όμως θα ταξιδέψουμε και εμείς με αεροπλάνο λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων ή για να μεταβούμε σε ένα μακρινό μέρος για τις διακοπές μας. Και αυτό που πάντα σκεπτόμαστε πριν μπούμε στο αεροπλάνο προκειμένου να ξορκίσουμε του όποιους φόβους μας είναι αυτό που μας επικοινωνούν οι μεγάλες εταιρίες σε κάθε ευκαιρία και ιδιαίτερα κατόπιν μεγάλων τραγωδιών.

"το αεροπλάνο είναι το ασφαλέστερο μέσο ταξιδιού και μετακίνησης"

Και τη δήλωση αυτή πάντα συνοδεύουν στατιστικές οι οποίες υπολογίζουν τον αριθμό δυστυχημάτων και ανθρώπινων απωλειών ανά δισεκατομμύριο χιλιομέτρων ταξιδιών. Ο πίνακας είναι ο ακόλουθος (Θάνατοι ανά δισεκατομμύριο χιλιομέτρων)

Αεροπορικά: 0.05 Λεωφορεία: 0.4 Τραίνα: 0.6 Φορτηγά: 1.2 Πλοία: 2.6 Αυτοκίνητα: 3.1 Ποδήλατα: 44.6 Πεζοί: 54.2 Μοτοσικλέτες: 108.9

Σύμφωνα με τον παραπάνω πίνακα η ασφάλεια του αεροπορικού ταξιδιού είναι πράγματι αξιοθαύμαστη. Εντυπωσιακή ασφάλεια θα λέγαμε ειδικά αν κάνουμε μια σύγκριση ακόμα και με τα καθημερινά μας μέσα μεταφοράς που είναι τα αυτοκίνητα, τα ποδήλατα, οι μοτοσικλέτες αλλά ακόμα και τα πόδια μας. Είναι όμως αυτή η μόνη αλήθεια; Η μήπως ο τρόπος παρουσίασης γίνεται έτσι ώστε να βολεύει αυτή την βιομηχανία των δισεκατομμυρίων ευρώ; Ας δούμε τα νούμερα από μια άλλη οπτική γωνία. Τα νούμερα που ακολουθούν είναι αυτά που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρίες (στο πλευρό μας σε αυτή την περίπτωση αφού δίνουν και την ‘'άλλη'' αλήθεια σε εμάς) και πραγματικά ζωγραφίζουν μια τελείως διαφορετική εικόνα.

Θάνατοι ανά δισεκατομμύριο ωρών ταξιδιού 

Λεωφορεία: 11.1 Τραίνα: 30 Αεροπορικά: 30.8 Πλοία: 50 Φορτηγά: 60 Αυτοκίνητα: 130 Πεζοί: 220 Ποδήλατα: 550 Μοτοσικλέτες: 4840

Τα πιο επικίνδυνα μέσα παραμένουν τα ίδια αλλά κοιτάξτε σε αυτόν το δεύτερο πίνακα πόσο πολύ έχει ανέβει η ‘επικινδυνότητα των αεροπλάνων'. Όχι και τόσο ασφαλή πλέον. Αλλά δεν σταματούν εκεί οι φίλοι μας των ασφαλιστικών εταιριών που έχουν κάνει την δουλειά τους και μας ανοίγουν ακόμα περισσότερο τα μάτια.
Κοιτάξτε τον ακόλουθο και τελευταίο πίνακα για να δείτε πόσο πολύ ακόμα αλλάζει η κατάταξη όταν δούμε τα νούμερα από ακόμα μια νέα οπτική γωνία (Θάνατοι ανά δισεκατομμύριο ταξίδια)

Λεωφορεία: 4.3 Τραίνα: 20 Φορτηγά: 20 Αυτοκίνητα: 40 Πεζοί: 40 Πλοία: 90 Αεροπορικά: 117 Ποδήλατα: 170 Μοτοσικλέτες: 1640

Για μια ακόμη φορά τα λεωφορεία παραμένουν τα ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς ενώ το αεροπλάνο είναι κατά πολύ περισσότερο επικίνδυνο από κάθε τετράτροχο, τα τραίνα και τα θαλάσσια μέσα.

Κάθε φορά που συμβαίνει κάτι άσχημο η κάθε εταιρία βγαίνει και ανακοινώνει σε 5,000 συγγενείς που έχασαν τους δικούς τους ότι το αεροπλάνο παραμένει ασφαλές και αν μια στις τόσες γίνει κάτι συνήθως φταίει ο πιλότος η ο μηχανικός. Ο αριθμός δυστυχημάτων και νεκρών παραμένει σχεδόν σταθερός εδώ και 60 χρόνια, δηλαδή από το τέλος του πολέμου, αν δει κανείς τα στατιστικά στοιχεία που έχουμε από τότε. Στον 21ο αιώνα και με τόσα δισεκατομμύρια κέρδος που αποφέρει αυτή η βιομηχανία δε θα έπρεπε να θρηνούμε πλέον κόσμο και η τεχνολογία δε θα πρέπει να εκθέτεται έτσι.

Ανθρώπινο λάθος οι αεροπορικές τραγωδίες αλλά μάλλον λάθος ανθρώπους κατηγορούμε.